over Konrad Boehmer

Konrad Boehmer (Berlijn 1941 – Amsterdam 2014) was componist, bestuurder en cultuurwetenschapper. Hij studeerde compositie bij Gottfried Michael Koenig en daarnaast muziekwetenschap, filosofie en sociologie te Keulen. Sinds 1966 woonde hij in Nederland. Van 1968 tot 1973 was hij muziekcriticus voor Vrij Nederland en sinds 1972 docent aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In 1995 werd hij hoofd van het Instituut voor Sonologie, de afdeling voor elektro-akoestische en computermuziek van het Koninklijk Conservatorium. Hij publiceerde vele muziekwetenschappelijke artikelen en essays over uiteenlopende onderwerpen (waaronder het serialisme, het componeren van elektronische muziek, cultuurpolitiek, het muziekleven in Europa en muzieksociologie).

Konrad Boehmer was een gelauwerd componist: zo ontving hij in 1968 de eerste prijs van de Ve Biennale de Paris voor zijn elektronische compositie Aspekt en ontving hij in 1983 de Rolf Liebermann prijs voor zijn opera Dr. Faustus. In 1985 heeft de stad Rotterdam hem geëerd met Pierre-Bayle-Prijs voor zijn publicaties over muziek en zijn muzikale leven. Boehmer is componist van zowel puur elektronische composities als werken voor orkest, zangstemmen, instrumenten in combinatie met elektronica en van theatermuziek. Naast het Keulse neo-expressionisme is ook Edgar Varèse een hoorbare inspiratiebron; de romantische Faust-figuur is een terugkerend element in zijn oeuvre. Zijn composities worden wereldwijd uitgevoerd.

Hij was gedurende zes jaar bestuurslid van het Centrum Nederlandse Muziek, alsmede voorzitter van de Artistieke Adviesraad. In de periode 1989 – 1995 was hij voorzitter van de Conseil International des Auteurs de Musique, één van de pijlers van de overkoepelende auteursrechtenorganisatie CISAC. Ook maakte hij ruim 30 jaar lang deel uit van het bestuur van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, waar hij zich gepassioneerd inzette voor de belangen van auteurs en uitgevers zowel nationaal als internationaal. Boehmer was nauw betrokken bij Geneco en was jarenlang bestuursvoorzitter van het Genootschap van Nederlandse Componisten.

Enkele jaren voor zijn overlijden richtte hij de Konrad Boehmer Stichting op die ten doel heeft, de beoefening en bestudering van stromingen binnen de moderne muziek waarvan het vernieuwende karakter nog geen maatschappelijk draagvlak heeft, te bevorderen. Ook schonk Boehmer een substantieel bedrag aan het Genootschap Nederlandse Componisten, opdat de vereniging voortgang kan geven aan de internationale vertegenwoordiging en belangenbehartiging van componisten.