ISCM World Music Days, Talinn

Zeven Nederlandse componisten geselecteerd

De ISCM World Music Days vinden plaats in Tallinn (Estland) tussen 2 en 10 mei 2019. Honderden muzikanten en ensembles presenteren de meest recente nieuwe muziek. Het programma toont de ongelooflijk diversiteit van de nieuwe muziek in onze tijd: van solowerken tot orkestwerken, van akoestische tot elektronische muziek. Het festival biedt ook ruimte aan experimenten tussen muziek en andere kunstdisciplines, producties waarin nieuwe muziek samengaat met architectuur, theater, audiovisuele kunst en literatuur.

Selectie ISCM 2019: maar liefst 7 Nederland-based componisten naar Talinn!
Nederlandse componisten zijn uitzonderlijk goed vertegenwoordigd. Waar doorgaans één werk van elk land gespeeld wordt, koos de internationale jury voor maar liefst 7 werken uit Nederland. De Nederlands jury van Nieuw Geneco nomineerde 6 werken. Daarvan zijn maar liefst 4 door de internationale jury uitgekozen. Daarnaast koos de jury nog 3 werken van in Nederland werkzame componisten.

De volgende werken zijn uitgekozen:
Bart de Vrees (1974) “For Flute or Piano or Mandolin or Percussion or Bassoon or Guitar or Violin or Harp or Clarinet or……….” (Een stuk vol suspense voor een willekeurige combinatie van instrumenten en video. Een speelse en slimme combinatie van beeld en geluid).
Christiaan Richter (1990) “Droplets III” (Een complex samenspel van verschillende ritmische cycli.  De natuur nagebootst op slechts vijf metalen objecten. Een effectief gebruik van beperkt muzikaal materiaal dat de luisteraar blijft boeien).
Vanessa Lann (1968) “The bird that was trapped has flown” (Een hommage aan Hildegard von Bingen voor solosopraan, vrouwelijk vocaal ensemble en nyckelharpa, een inheems instrument uit het Noorden. Een sfeervol koorwerk dat optimaal gebruik maakt van de zangeressen).
Mayke Nas (1972) “Down to the Rabbit Hole” (Een surrealistische orkeststuk als eerbetoon aan Lewis Carroll en The Beatles. Een spetterende compositie met onorthodoxe instrumentatie. Onvoorspelbaar en cartoonesk).
Alfred Momotenko Levitsky (1970) “Na strastnoy” (Een compositie voor koor en kerkklok. Een reflectie op het lijden van Christus, op tekst van Boris Pasternak).
Jasna Veličković (1974) “Remote Me” van de in Nederland werkende en bij Nieuw Geneco aangesloten componist. Haar werk is namens Servië ingezonden. (Een compositie voor zelfontwikkelde elektro-akoestische instrumenten die elektromagnetische velden omzetten in muziek).
Vlad Chlek (1994), een compositiestudent uit Tilburg, raakte geïnspireerd door Ingmar Bergmans film The Seventh Seal en componeerde Wood Painting voor ensemble, waarin ieder instrument is verbonden aan een van de karakters in de film.

Allen van harte gefeliciteerd!

Bekijk het volledige programma in onze online-flyer.

De promotie van de componisten is mede mogelijk gemaakt dankzij de genereuze steun van Dutch Performing Arts.